Kunstcirkel nr. 22

Kunstcirkel nr. 22

Start: 1/4-2021

Værkerne roteres med skæring på følgende datoer:  1/7 21 1/10 2021 1/1 2022 1/4 2022 1/7 2022 1/10 2022 1/1 2023 1/4 2023 1/7 2023 og slutter 30/9 2023, hvor kunstværkerne fordeles til eje blandt medlemmerne.
Galleri Brænderigården udsender en mail ca. en uge før hver skæringsdato, og det forventes at skiftet sker mellem den 1. og 10 i måneden.

Her kan du tilmelde til Betalingsservice: Betalingsservice online tilmelding

Du kan hente rækkefølgeskemaet som PDF her

Du kan hente medlemslisten som PDF her

Hvis du vil læse mere om kunstnerne, findes disse under afsnittet  “Kunstnere”  i hovedmenuen.

Her kan, på udvalgte kunstnere, ses udstillingskataloger som PDF:

Anne Ditte 

Steen Kirkegaard Erichsen 

Gan-Erdene Tsend

Thomas Kiær

Gunleif Grube

Niels Sylvest

Simon Fensholm

Håkan Nystrøm

Kunstformidler Sanne Hvidt præsenterede, ved første møde i galleriet hvor medlemmerne var samlede, hvert enkelt værk.
Hun har efterfølgende sendt os følgende tekst, så medlemmerne har mulighed for at genopfriske lidt af det fortalte omkring de enkelte kunstværker:

Af: SANNE HVIDT

Kunstcirkel 22 – 10 værkpræsentationer:

Gan-Erdene Tsend f. 1979 i Mongoliet.
Uddannet fra Academy of Fine Arts Münster, Tyskland i 2010. 

KARUSSELL
Olie på lærred
80x100cm

Gan-Erdene Tsends figurative oliemalerier er umiddelbart smukke, poetiske og harmoniske, men tematiserer ofte eksistentielle emner som frihed, længsel, tab og rodløshed. 

Værket KARUSSELL rummer en særlig surreel drømmelogik og skildrer tre personer, der svæver over Atlanterhavet i karrusellignende sæder, som var de fastspændt i den populære forlystelse, titlen refererer til. 

 

En kvinde vender næsten på hovedet og har retning mod Frihedsgudinden, og hendes fødder er forsvundet ud af lærredets øverste kant. Nedenunder svæver en kvinde og en pige sammen i retning mod Ellis Island, – porten til Amerika – hvor millioner af immigranter er ankommet med håb om et nyt liv.

Sammen med Frihedsgudinden er Ellis Island symboler på frihed og den amerikanske drøm, der destabiliseres i Tsends surreelle og subtilt samtidskritiske maleri, hvor en karruseltur synes at være skæbnesvanger. 


Thor Lindeneg
, f. 1941, dansk surrealistisk maler.
Vacuum
50x40cm 

Thor Lindeneg surrealistiske maleri er kendetegnet ved den tekniske perfektion i gengivelsen af ofte genkendelige hverdagsobjekter,  der undergår symbolske transformationer og antager en flertydig karakter.

Thor Lindenegs maleri Vacuum forestiller en tom, knust æggeskal, der balancerer på en slags ultratynd tråd eller line. Baggrunden er dybt blå og nederst ses en dråbe, klar til at dryppe fra æggets krakelerede skal.

På latin betyder vacuum ‘tom, tomrum, overgang, fx mellem to faser i et livsforløb eller to politiske epoker, hvor der (tilsyneladende) ikke sker noget; ventesituation’, og ægget som symbolsk overgangsfigur mellem livsstadier, giver værket et flertydigt, gådefuldt udtryk.

Lindeneg har arbejdet med ægget og dråben i en række af sine værker, hvilket bidrager til at holde det ældgamle livs- og frugtbarhedssymbol vibrerende og vitalt.


Simon Fensholm
, født i 1985, uddannet fra KADK, Kbh. 2015
Uden titel
90x100cm 

Simon Fensholm er en ung dansk samtidskunstner, hvis malerier ofte indeholder både humoristiske og mere samfundskritiske eller ligefrem dystopiske elementer. 

Kunstneren foretrækker en spontan arbejdsproces og arbejder oftest med akrylmaling.

Værket Uden titel præsenteres os for et surreelt scenarie; et abstrakt næsten sort interiør med et vindue, en billedramme eller en skærm, hvorfra man kan se en perfekt blå himmel med svævende eller faldende papkasser.

Til højre i rummet er der stablet et bizart papkassetårn med en lampe placeret øverst, der mest af alt minder om en lygtepæl, og destabliserer fornemmelsen af hvad der er inde og ude.Papkasserne går igen i flere af kunstnerens værker og han har sågar lavet et selvportræt med papkassehoved! 

De underlige tomme kasser figurerer som mystiske og absurde tegn på menneskelig tilstedeværelse – og kassetænkning – i et ellers mennesketomt interiør.

Lone Osmann, f. 1964, uddannet fra Aarhus Kunstakademi og hos bronzestøber Keld Moseholm.

Liggende kvinde
Bronze på sten

Liggende kvinde forestiller en nøgen kvinde i fuld figur, med et erotisk, nydelsesfuldt og ungdommeligt udtryk. 

Kvindefiguren er placeret på en kubeformet sten, der understøtter hendes bagdel og skuldre. Benene er bøjede og kun venstre fod hviler på soklen, mens kvindens hovedet falder bagover i en dynamisk komposition, hvor begge hænder griber henført om håret. 

Lene Osmanns skulptur har et nærmest tidløst klassisk udtryk, hvor ømheden overfor modellen formidles videre til betragteren, og kunstneren beskriver selv sine skulpturer som naturalistiske. 

Osmann foretrækker at arbejde på flere skulpturer på en gang eller i serier med samme emne, ofte med udgangspunkt i øjebliksbilleder af hverdagssituationer eller som her intime, erotiske skulpturer. 

Når skulpturen er modelleret færdig, bliver der lavet en form over skulpturerne, der støbes i bronze i otte eksemplarer.

Anne Ditte, f. 1990, autodidakt maler
Sweet dreams
120 x 80 cm

Anne Dittes kunstneriske praksis har et meget personligt afsæt og udtryk, og værkerne er skabt som en bearbejdelse af en række voldsomme, livsomvæltende begivenheder. Hun foretrækker akrylmaling, og kredser motivisk i et ekspressivt og symbolladet formsprog om dyremotiver og kvindeportrætter.

Sweets dreams er et portræt af en kvinde, hvis ansigt fremstår nærmest halvt skeletteret, mens hendes bryster tager form af to jordkloder. De symbolske rekvisitter er smeltet sammen med kvindens krop, så hun selv antager en dobbelttydig symbolsk karakter og kraft, der vendes mod beskueren i mødet med hendes dramatiske blik, hvor venstre øje mangler i den tomme mørke øjenhule.

Anne Dittes ekspressive og symbolladede portrætter rummer mange både maleriske, tematiske og psykologiske lag, og hendes kvindefigurer fremstår nærmest løsrevet fra tid og rum, som repræsentanter for moder jord, vores forbundethed med naturen eller inkarnationer af universets ubegribelige urkræfter.

Anne Ditte arbejder både med maleri og grafik, som hun også efterbearbejder, så værkerne undergår flere fortolkninger og bliver en slags nye unikaværker. 


Thomas Kiær
, f. 1954 og uddannet på Kunstakademiet 1982-90 og Facultad de Bellas Artes, Madrid 1987-88.

Uden titel
80 x 130 cm

Thomas Kiærs værker er ofte kendetegnet ved at fremstå fragmenterede, labyrintiske og citerende, med tydelige figurative referencer, der kontrasteres og opløses af billedfladens mere abstrakte dele og mange maleriske lag. 

Han arbejder ofte med mixed media og blander forskellige teknikker, og hans værker indeholder mange synlige lag af både fotografisk og helt abstrakt karakter; her fotografiske aflejringer af nøgne træer med fugle og karakteristiske rektangulære former og felter i primærfarverne gul, rød og blå. 

Maleriet er uden titel, som mange af kunstnerens øvrige værker. Ifølge Kiær selv, skal det være påtrængende nødvendigt, hvis der skal en titel på: Værkerne siger det, de siger. 

Denne åbenhed giver mulighed for mange subjektive fortolkninger og understreger værkets mangetydige karakter, der afspejles i brugen af varierende teknikker og den konstante vekslen mellem de figurative og abstrakte lag i maleriet.

Gunleif Grube, f. 1947 på Færøerne, maler, grafiker, forfatter, komponist.

Rød Længsel
45x45cm

Den dramatiske farvepalet med en klangbund af sort og rødt er et kendetegn for Grubes malerier, og i værket Uden titel er både baggrund og maskemotiv domineret af den røde farve. 

Grube har anvendt en hvid kontur, der vibrerende optegner øjne og ansigt i det tilbagevendende maskemotiv hvor gule, grønne og blå farver ubesværet blander sig.

Maskemotiv, det opløste ansigt eller måske ligefrem selvportrættet malet i pastose farvelag og heftige penselstrøg er karakteristisk for den færøskfødte kunstner, hvis nordiske rødder og inspiration fra cobrakunsten viser sig gennem den spontane malemåde og dristige, ekspressive brug af farverne. 

Gunleif Grube siger selv, at han bruger maleriet, som om det var et instrument han spillede på, hvor han spiller fra den dybe mørke bas til den lyse diskant. 

Det menneskelige ansigt er så at sige et hovedmotiv, der aldrig helt opløses i Grubes værker, men indfanges og optegnes af de markante konturer og gengives i varierende farveklange og konstellationer.

Steen Kirkegaard Erichsen, f. 1960, autodidakt maler

Butterfly man
120 x 80 cm

Steen Kirkegaard Erichsen arbejder primært med portrætter i ekspressive farver, der blander figurativ realisme med symbolske rekvisitter, og hans karakterer har ofte noget teatralsk eller performativt over sig.

I værket Butterfly man præsenterer beskueren for en skaldet, nøgen mand, hvis lyse hud kontrasteres af den dramatisk sorte baggrund med dens horisontale gulorange flammebånd. 

Han har optegnede bryn og kigger umiddelbart ud mod beskueren, men hans blik standser ved en mønstret sommerfugl, der er landet på hans arm, så den delvist dækker hans ansigt, mens en øvrig flok på 12 sommerfugle camouflerer hans køn.

I Steen Kirkegaard Erichsens malerier er sommerfuglen tæt knyttet til menneskekroppen og en symbolsk rekvisit, der motivisk kæder kunstnerens værker sammen. 

Som den ekspressive orange, sorte farvebrug toner de symbolske rekvisitter stemningen i Erichsens performative portrætter, og indbyder hver enkelt beskuer til selv at udfolde værkernes mange potentielle betydningslag, fortællinger og fortolkningsmuligheder.

Niels Sylvest, 1938-2008. Autodidakt maler og grafiker.

Figur i rum
100 x 90 cm

Niels Sylvest har i sine værker været draget af livets helt store politiske og eksistentielle temaer, og der synes altid at være dramatiske kræfter på spil i hans ekspressive, koloristiske maleri. 

Værkets motiv er ved første øjekast svært at afkode, og karakteristisk for Niels Sylvests maleri synes en kamp mellem mørke og lyse elementer på billedfladen at være det første, der er i fokus.  

Værket kunne forestille et landskab med en tydelig horisontlinie og lyselilla himmel, der kontrasteres af de både helt mørke og lyse dele af billedfladen. 

Malingen nærmest driver ned af lærredet i dele af værket, mens en tydelig hånd og måske konturerne af en skikkelse langsomt fremkaldes for beskuerens blik. 

Sylvests Figur i rum har et både poetisk og dragende dramatisk udtryk, der konstant balancerer mellem det abstrakte og det figurative.

 

Håkan Nyström, f. 1948 i Malmø, uddannet i psykologi fra Københavns Universitet, autodidakt maler

Dialog fra serien City of Mysteries
60 x 50 cm 

 

Værket er en del af en serie værker med titlen City of Mysteries og forestiller et dunkelt og mennesketomt interiør med gråt betongulv, en grå skorsten med en rødmalet lem og rustrøde vægge. 

I forgrunden står en sært proportioneret bænk med et tændt lysstofrør monteret på ryglænet, hvorfra en blå ledning forsvinder ud af billedets nederste kant. 

Bænken er placeret foran en stor gul ubestemmelig form, der kunne ligne en tildækket genstand. Bagerst ses endnu et skarpt lys, der leder blikket videre i værket og maleriets rum.

Den dunkle unheimliche kælderstemning med de rå lyskilder, betonflader og skævvredne proportioner, signalerer menneskelig eksistens og tilstedeværelse, og det både genkendelige og gådefulde scenarie sætter fantasien og forundringen i gang. 

De mystiske, mennesketomme rum er karakteristisk for Nyströms gådefulde malerier, der har en surreel undertone og en evne til at desorientere os i det ellers umiddelbart velkendte.