Kunstcirkel nr. 20

Kunstcirkel nr. 20

Start:1/6 2020

Værkerne roteres med skæring på følgende datoer: 1/9 – 1/12 – 1/3 21 – 1/6 21 – 1/9 21 – 1/12 21 – 1/3 22 – 1/6 22 – 1/9 22 frem til sidste byttedato 1/12 2022 hvor kunstværkerne fordeles til eje blandt medlemmerne.

Galleri Brænderigården udsender en mail ca. en uge før hver skæringsdato.

KLIK HER FOR AT GÅ TIL BETALINGSSERVICE

Du kan hente medlemslisten som PDF her : Medlemsliste kunstcirkel nr x 20 . Hvis du vil læse mere om kunstnerne, findes disse generelt under afsnittet “Kunstnere” i hovedmenuen. Her kan på udvalgte kunstnere ses udstillingskataloger som PDF: Thomas Kiær Simon Fensholm Lisbeth Ellinor Iris Bendt-Hedal Ulrik Hoff Kunsthistoriker Bente Hammershøy præsenterede, ved første møde i galleriet hvor medlemmerne var samlede, hvert enkelt værk. Hun har efterfølgende sendt os følgende tekst, så medlemmerne har mulighed for at genopfriske lidt af det fortalte omkring de enkelte kunstværker:

#1 IV SIMPLICITY
90x110cm

Ingerlise Vikne f. 1961, Norsk‐dansk maler, uddannet fra Kunstakademiet i Aarhus.

Værket portrætterer et androgynt barneansigt, der med et fjernt og eftertænksomt udtryk i de mørke øjne nærmest kigger forbi beskueren. Figuren er placeret til venstre på lærredet og er asymmetrisk og ekspressivt malet,  og rundt om ansigtet er der optegnet en rød kontur. Figuren mangler både arme og hår og værket udstråler noget både smukt og foruroligende. Er det et plaster på den ene kind og et ar over øjet? Viknes karakteristiske portrætter er oftest malet i en afdæmpet og mættet farveskala, der toner stemningen i portrættet. Hendes karakteristiske brug af rosa, grå og blå er også gennemgående i dette værk, hvor der på den højre del af lærredet fremtræder tre blå horisontale streger, der bryder den grå baggrund. Viknes portrætterede karakterer kan forekomme melankolske og introverte, men for kunstneren selv rummer de i deres isolation noget særlig positivt, den velgørende evne til at hvile i sig selv – i stilhed.

 

# 2 ELSKOVSLEG Bronze

Liné Ringtved Thordarson f. 1965, uddannet fra Kunstakademiet i Reykjavik, 1996

Liné Ringtved Thordarson er uddannet på det Islandske Kunstakademi i Reykjavik med speciale i skulptur, og bronzen er hendes foretrukne materiale. Kunstneren har en særlig evne til at indfange intimitet og sanselighed i sine skulpturer, der ofte har et lidenskabeligt udtryk med mennesket og mere specifikt kvindekroppen som tilbagevendende motiv.

Elskovsleg forestiller et par i en form for erotisk omfavnelse, hvor kvinden hengivende læner sig bagud mod manden med armene om hans nakke, mens mandens hænder omfavnende kærtegner kvindens hofter og bryst. Hænder og fødder er tydeligt markeret, mens de spinkle kroppe afsluttes uden hoved, og denne markante kropslighed kendetegner Thordarsons skulptur. Bronzens materielle hårdhed kontrasteres af skulpturens spinkle, organiske udtryk og værkets livsbekræftende og passionerede tematik. Skulpturerne laves først i ler, gips eller voks, og støbes til slut i bronze.

Kunstneren udtaler selv: ”Mine skulpturer er ‘levet liv’ omsat til form. Hermed kommer hver skulptur til at indeholde sin egen lille fortælling om livet og mennesket. Glæden, sorgen, erotikken, angsten, roen, forløsningen. Mennesket er nærværende.”

#3 SIDDENDE MAND Stentøjsskulptur

Heidi av Reyni f. 1966. Færøskfødt skulptør, værker i stentøj og rakubrænding.

 

Skulpturen Siddende mand er udført af den færøskfødte skulptør Heidi av Reyni. Skulpturen fremstår i råt sort naturligt stentøj og forestiller en siddende mandsperson i fuld figur med troldeagtige træk som store fødder, hænder og næse. Figuren er iklædt glaserede camouflage- eller malerbukser og sidder med benene over kors med ansigtet hvilende på venstre hånd i en foroverbøjet positur, mens højre arm hænger slapt ned langs siden, så den næsten når jorden. Han sidder på en kubeform, der kunne minde om en sokkel og tager måske en pause, mens han grubler eftertænksomt over tilværelsen.

Den lettere karikerede mimik, det tydelige kropssprog og den troldeagtige anatomi karakteriserer mange af Reynis værker, og hun formår med sine figurative skulpturer at indfange almenmenneskelige følelser og sindstilstande, som vi genkender os selv og hinanden i.

#4 NOCTUREN – 2005 92x85cm

Niels Sylvest, 1938-2008. Autodidakt maler og grafiker.

Værkets motiv er ved første øjekast svært at afkode, og karakteristisk for Niels Sylvests ekspressive maleri synes en kamp mellem mørke og lyse elementer på billedfladen at være det første, der er i fokus.  Ud af det umiddelbart abstrakte og mørke, dukker figurer, farver og rumlige markører frem. Er det et vindue eller en dør, hvor lyset og farverne strømmer ind? Og måske en seng eller sofa markeret af fire vertikale streger og badet i et orgie af farver. I højre hjørne ses et tv eller en brændeovn og værket kunne forestille et interiør, måske et soveværelse eller en stue.

Sylvests værker kan tit forekomme umiddelbart mørke, voldsomme og ekspressive, og kunstneren har i sine værker været draget af livets helt store temaer som krig, død, kærlighed, erotik og religion. Dog brydes mørket ofte af lys og farver som her, hvor antydningen af en gul silhuet fremmanes midterst i værkets farvehav. 

Nocturen betyder natlig og er i musikken en genrebetegnelse uden fast form. Niels Sylvest var ofte inspireret af musik, og værket har et lyrisk og dynamik udtryk, der balancerer mellem det abstrakte og det figurative.

#5 MØNSTERBRYDERNE.  80x80cm

Kirsten Murhart, f. 1951, autodidakt maler.

Kirsten Murhart finder inspiration i det nære og hendes værker er ofte underfundige, humoristiske og fyldt med livsglæde. I Mønsterbryderne mødes vores blikke af et par hår- og halsløse personer, der iført sorte bade-eller bryderdragter og med store runde, brune øjne kigger direkte tilbage på os. Manden er placeret i midten af billedet og har sin venstre arm om en næsten identisk kvinde med hvid badehætte, der er placeret nederst til højre på det kvadratiske lærred. Mandens hånd hviler på kvinden venstre skulder, der forsvinder ud fra lærredets kant,  og parret er placeret på en abstrakt mønstret baggrund. Er det dette mønster, titlen Mønsterbryder refererer til? Titlen på maleriet virker humoristisk og legende, og kunstneren er også oprindeligt uddannet journalist, men arbejder i dag fuld tid på sit værksted i en lille italiensk bjerglandsby. Hun bruger samme kraftigt pigmenterede maling som Australiens indfødte anvender til deres prikmalerier, hvilket giver værkerne en helt speciel glød. Desuden maler hun udelukkende sine olie- og akrylbilleder med spartel.

#6 KARUSSELL Olie på lærred 80x100cm

Gan-Erdene Tsend f. 1979 i Mongoliet. Uddannet fra Academy of Fine Arts Münster, Tyskland i 2010.

Værket KARUSSELL skildrer tre personer der svæver frit og faretruende lavt over landskabet i karrusellignende sæder, som var de fastspændt i den populære forlystelse, titlen refererer til. En kvinde sidder alene i næsten 90 graders vinkel og nærmer sig billedets øverste og venstre kant, mens to mænd svæver parvis i retning mod havet  De reflekteres i havoverfladen, som de næsten når med fødderne. Personerne fremstår kontrastfuldt malet i gråtoner i forhold til de gyldne og rosa toner i landskabet og havoverfladen. Karussell forener en let, poetisk drømmevision med noget nær et mare-ridt, hvis tidevand og tyngdekraft sætter ind.  Tsends værker rummer en særlig surreel drømmelogik, hvor refleksioner, spejlinger og forskydninger er gennemgående greb og hans værker tematiserer eksistentielle emner som frihed, længsel og erindring.

#7 MADMARKEDSDAME  120x60cm

Bentemarie Kjeldbæk, f. 1952, Uddannet fra Kunstakademiet i Kbh, 1982.

Kjeldbæks værker er fyldt med referencer til både spansk kultur og kunsthistorie og de spanske madmarkedsdamer er et yndet motiv i Kjeldsbæks kunst. De portrætteres ofte i humoristiske eller upassende situationer, hvor der leges og poseres med fisk, hummere eller søpindsvin.

Værket er domineret af de kraftfulde primærfarver blå og rød, og malingen er påført i tykke lag på lærredet og får overfladen til nærmest at glinse. Kjeldbæk fremstiller selv sine farver af pigmenter, hvilket giver farverne den særlige taktile kvalitet.

Kjeldbæk har tegnet sin Madmarkedsdame op med sort sirlig kontur og smykket hende med blomster i håret og på brystet. Hun poserer med et par rekvisitter, men er det en fisk med stort gab, en dyrekølle eller måske en krabbe hun med venstre hånd enten rækker ud efter eller giver slip på?

#8 YOUR FAVORITE BOY BAND 100x120cm

Simon Fensholm, født i 1985, uddannet fra KADK, Kbh. 2015

Værket Your Favorite Boy Band præsenteres os for et surreelt scenarie, der udspiller sig i et goldt, brunt landskab med en lav horisont og en kontrastfuld lyseblå himmel. Landskabet er befolket af ti personer, der tilsammen udgør en form for dynamisk cirkelkomposition, hvor kun en enkelt tohovedet person skiller sig ud og går rygvendt mod horisonten.

Mon de fire forstørrede karakterer i denne sære koreografi udgør det Boy Band, titlen referer til? De har bizarre, muterede hoveder og statiske, stående kroppe og de fremstår indbyrdes forbundne af sorte bånd og mystiske gevækster, der minder om de rester af hegn og stolper, der ses i landskabet. På toppen af figuren til venstre med grå maske med kaninører balancerer en kontorstol, og i midten ses to figurer med enorme og dystre orange dobbeltmasker. Den største figur til højre bærer en håndtaske med påskriften SHIT,  og ud fra hans papkassehoved vokser flere ansigter. Kunstneren foretrækker en spontan arbejdsproces og arbejder oftest med akrylmaling, og værket er både humoristisk og dystopisk i sin kritisk af den kommercielle og konstruerede del af poplulærkulturen.

#9 BOAT IN HORIZON 80x120 cm

Birgitte Lykke Madsen f. 1960, uddannet fra Det Fynske Kunstakademi, malerlinjen 1981-86.

Værket Boat in Horizon er ved første øjekast næsten monokromt blåt og forestiller et tilsyneladende endeløst hav, hvor kun genskæret fra månens lys antyder horisonten. Midt i det uendelige blå kan man ane konturerne af tre personer i en lille sort båd, hvor personernes hvide silhuetter lyser op og reflekteres i havets overflade.

Lyset, refleksionen og spejlingen i vand er et kendetegn i kunstnerens altid drømmende og stemningsladede værker. Maleriet indkapsler essensen af en uendelig skandinavisk sommernat og motivet er karakteristisk for Birgitte Lykke Madsens maleri, der oftest skildrer menneskers relation til havet. Boat In Horizon er desuden en del af en serie på tre værker med samme titel.

#10 FUGLEBILLEDE 40x40cm

Mogens Hoff,1934-2008, autodidakt maler, billedhugger og forfatter.

Det lille Fuglebillede fra 2008 er malet i kunstnerens sidste leveår og viser den sene kunstners maleriske virtuositet. I forgrunden ser vi en blåmejse i kronen af et lille træ, der er omkranset af en antydet rosa horisont øverst og en flok græssende får med lam nederst i landskabet.

Værket er holdt i varme jordfarver og malet med pastose penselstrøg i ekspressiv, naturalistisk stil. Hoff fandt ofte inspiration til sit maleri i naturen og dyrelivet både herhjemme og i rejser på det afrikanske kontinent og Fuglebillede er eksemplarisk for kunstneres arbejde med naturstudier.