Kjeld Ulrich

 

NO 55, Str. 125x125 cm., Kr. 15.500 ,- NO 65, Str. 150x300 cm., Kr. 36.000 ,- NO 64, Str. 150x300 cm., Kr. 36.000 ,- NO 63, Str. 100x80 cm., Kr. 9.900 ,- NO 62, Str. 100x150 cm., Kr. 13.500 ,- NO 61, Str. 90x90 cm., Kr. 9.700 ,- NO 60, Str. 150x75 cm., Kr. 12.800 ,- NO 58, Str. 150x75 cm., Kr. 12.800 ,- NO. 59, Str. 150x75 cm., Kr. 12.800 ,- NO 57, Str. 80x100 cm., Kr. 9.900 ,- NO 56, Str. 80x100 cm., Kr. 9.900 ,- NO 8, Str. 100x150 cm 2019, Kr. 25.000 ,- NO 6, Str, 100x150 2019, Kr. 25.000 ,- NO 51, Str. 90x180 cm 2019, Kr. 25.000 ,- NO 53, Str. 180x180 cm 2019, Kr. 42.000 ,- NO 52, Str. 150 x 100 cm 2019, Kr. 25.000 ,- NO 50, Str. 90x180 cm 2017, Kr. 25.000 ,- NO 3, Str. 150x100 cm 2018, Kr. 25.000 ,- NO 7, Str. 120x120 cm 2018, Kr. 24.000 ,- NO 1, Str. 150x150 cm 2018 NO 29, Str. 50x50 cm 2017, Kr. 7.500 ,- NO 22, Str. 180x180 cm 2016, Kr. 42.000 ,- NO 66, Str. 150x300 cm., Kr. 36.000 ,- NO 46, Str. 176x124 cm 2015, Kr. 30.000 ,- NO 54, Str. 125x125 cm., Kr. 15.500 ,-

Kjeld Ulrich

At se på kunst er en umiddelbar synæstetisk og ordløs oplevelse – men man kan argumenterer for at indkredse maleren Kjeld Ulrichs kunstneriske univers sprogligt,
så længe læseren behandler teksten som én af mange mulige indfaldsvinkler til maleriet, på linie med et velvalgt stykke musik.
Noget af det første som viser sig i mødet med K. Ulrichs kunst er den uprægede maskulin grundklang, som man også finder hos Picasso, hos hvem kvinden i øvrigt også er et gennemgående motiv. Kjeld Ulrich står for et på en gang raffineret og til tider næsten monokromt udtryk, hvor den sorte kalligrafi indeholder en rå styrke, som fremkommer ved brugen af de stærkt forenklede former og den imponerende konsekvens – og hvor resultatet hver eneste gang er i verdensklasse.
En måde at gå på yderligere opdagelse i kunstnerens univers kan være at forholde sig til autonomi og sammenhørighed i forhold til andre kunstnere. Her er lande som USA og Frankrig afgørende medspillere i forståelsen af den kunstneriske signatur, som K.U. har udviklet gennem årene. Med sin collagetenik har Robert Rauschenberg været en afgørende inspirationskilde for kunstneren, men også Robert Motherwell har sat sit aftryk og man kan overveje om K. Ulrich måske har mere til fælles med amerikanske malere end sine samtidige danske kollegaer? Det danske islæt optræder i alle tilfælde mere som et bagvedliggende filosofisk fællesskab med Svend Dalsgaard og dennes insisteren på ”kunstens meningsløshed”,hvorimod det franske er meget konkret tilstede i billedkunsten, som collageelementer fra avisen Le Monde og sproglige udladninger på lærredet og vidner om at kunstneren i en 20-årig periode var bosat i Frankrig.
Samlet set kan man sige, at kunstnerens internationale orientering har været årtier forud for sin tid.En hidtil overset kendsgering.
Der må være en perfektionist gemt et sted i Kjeld Ulrich, med så gennemført et udtryk. Det Ulrichske vokabular tæller figurative motiver som kaktus, kvinder, blomster og fugle gengivet med et minimum af streger og er opbygningsmæssigt et genialt modspil til billedets underliggende firkantede felter, da de hver især repræsenter noget henholdsvist dynamisk og mere statisk og at det netop er i afbalanceringen af de forskellige elementer at kunstneren imponerer med sit overskud og sin nonchalante elegance.
Med den frisætttelse, som ligger i ønsket om ikke at pege på noget bestemt, bortset fra den god kunstoplevelse naturligvis, kan en sammenstilling af de ord,som hyppigt optræder i Kjeld Ulrichs billeder måske alligevel udgøre et poetisk svar på hvad det hele handler om: La Vie, Le art – L´essentiel.
Fíni
(skrevet af Ida Anna Hjalmsrud)

Recent Posts

  1. Billede edit. Comments Off on Billede edit.
  2. Comments Off on
  3. INDRAMNING BILLEDER Comments Off on INDRAMNING BILLEDER
  4. OM GALLERIET Comments Off on OM GALLERIET